چاپ عكس بر روى اسكناس ١٠ پوندى

چاپ عكس “جین آستن”  زن  نویسنده قرن نوزدهم بر روى اسكناس ١٠ پوندى انگلستان


كارولین كریادو- پرز یك فمنیست انگلیسی است كه كمپینى  را به راه انداخت تا عكس جین آستن  نیز روى اسكناسهای انگلستان چاپ شود. به دنبال موفقیت این كمپین كارولین بیش از پنجاه پیام تهدید آمیز در تویتر دریافت كرد كه فرستندگان وى را تهدید به مرگ و تجاوز كرده بودند. وقتى كه كارولین پیامهاى تهدید آمیز و توهین آمیز را به مسولین تویتر خبر میدهد, آنها در جواب  میگویند باید به پلیس خبر بدهد, و عملا تویتر وقعى به ضد زن بودن این  پیامها  نمیگذارند. كارولین به همراه تعدادى دیگر طومارى را كه تا حال بیش از صد و پنجاه  هزار نفر امضا كرده اند شروع كرده و از تویتر خواسته اند دكمه اى را در تویتر درست كنند تا  فرد مورد حمله بتواند اذیت و آزار را به تویتر گزارش دهد. علاوه بر ارسال دهها پیام تویترى تهدید آمیز به  كارولین, در روزنامه ” میل”  انگلستان  در رابطه با چاپ عكس ” جین آستن”  از آستن به عنوان ” سگ ماده اى كه ازدواجها را متلاشى كرده و خود هم ازدواج نكرده است” اسم برده شد“جین آستن”  یكى از شناخته شده ترین نویسندگان انگلیسی است كه در اوایل قرن نوزده عمدتا در رابطه با موقعیت اجتماعى زنان در خانواده هاى طبقه متوسط و  كالا بودن زنان در آن زمان  نوشته است.  “جین آستن” در ابتداى نویسندگیش, با اسم مستعار ” یك خانم” مینوشت چرا كه در آن موقع نوشتن كتاب توسط  یك زن با نگاهى كه جامعه نسبت به زن داشت مطابقت نداشت و به اصطلاح آنموقع ” خانم مابانه ” نبود.

هم اكنون ” جین آستن” تنها زنى است,  به جز ملكه, كه عكسش بر روى اسكناسها  چاپ خواهد شد. عكس “الیزابت فراى”  كه یك رفرمیست اجتماعى  دهه ١۸ الى ١۹ بود برداشته شده و به جاى آن عكس چرچیل قرار خواهد گرفت. گفته میشود تصویب  چاپ عكس ” جین آستن” بر روی اسكناس به دنبال حذف عكس ” الیزابت فراى”  و متهم كردن بانك مركزى انگلستان به تبعیض جنسى صورت گرفته است.  بحثهاى حول و حوش چاپ عكس جین آستن از دو جنبه قابل توجه است.

 یك جنبه بحث, توهین به زنان و برخوردهاى مرد سالارانه نسبت به آنان است. دو قرن از زمانى كه  “جین آستن”  نوشته هاى خود را شروع كرد میگذرد. در آن زمان به زنان هیچگونه اهمیتى داده نمیشد ; تنها اهمیت زن در این بود كه خود را طورى عرضه كند تا به ازدواج مرد پولدارترى دربیاید و به این طریق ” لایق بودن ”  خود را ثابت كند ; خلاقیت و توانایی زنان نادیده گرفته میشد و یا مورد حمله قرار میگرفت.  هم اكنون نیز ما شاهد این هستیم  كه در برخى  از كشورها غالبا زنان به خاطر تلاش و ایستادگیشان به اشكال مختلف مورد تعرض قرار میگیرند.  در افغانستان ” ملالا یوسفزاى” كه یك دختر بچه است  به خاطر تلاشش براى حق تحصیل دختران از سوى طالبان مورد سو قصد جانى قرار میگیرد. در هندوستان تجاوز، و همینطور تهدید به تجاوز و توهین به زنان روى سایتهاى میدهاى اجتماعى عملا به امرى عادى تبدیل شده است.  به نقل از اخبار رسانه هاى اصلى در انگلستان  نیز علاوه بر كارولین كریادو- پرز  تعدادى از زنان ژورنالیست در میدیاى اجتماعى مورد تهدید مرگ قرار گرفته اند. كم نیستند زنانى كه به دلیل دفاع از حقوق زنان بالاخص در میدیاى اجتماعى مورد توهین و حتى تهدید قرار میگیرند.  سوال اینست كه چرا علیرغم این تهدیدها در كشورهای مختلف، هنوز  مردم باید براى رسیدگى به این تهدیدات طومار امضا كنند  تا تویتر دكمه ” گزارش اذیت و آزار” را بگذارد؟ آیا این به دلیل ناآگاهى تویتر است یا به دلیل اهمیت  ندادن به حمله به زنان و چشم پوشى از این  توهینها و پنهان شدن مسولین این مدیاى اجتماعی پشت “ما اظهار نظرهاى شخصى را در مدیای اجتماعی كنترل نمیكنیم” است؟  پیامهاى تهدید آمیزى كه در این رابطه به كارولین و امثال او ارسال شده است  طبعا تنها یك عمل ساده اظهار نظر در میدیاى اجتماعى نیست،  یك جنبه دیگر از خشونت علیه زنان است.

جنبه دیگر،  انتخاب عكس ” جین آستن” است. در میان تمام عكسهایى كه روى اسكناسها در انگلستان چاپ شده است, كه همه بجز ملكه مرد میباشند,  عكس  جین آستن  قرار است جاى عكس چارلز داروین را بگیرد !!! از جمله شرایطى كه  بانك مركزى بریتانیا در شرایط انتخاب عكس فردى براى چاپ روى اسكناس آورده این است كه: “فردى كه انتخاب میشود باید  خدمتى به جامعه كرده باشد، اسمش در سطح وسیعى شناخته شده باشد و شخصیت بحث برانگیزى نباشد.” جالب اینست كه در میان همه اشخاص روى اسكناس داروین شناخته شده ترین بوده و بیشترین خدمت را به فلسفه وجودى انسان كرده است اما احتمالا از نظر مسولین بانك مركزى انگلستان  كسى مانند داروین و نظریه اش بحث بر انگیز است و به همین دلیل در میان تمام افرادى كه روی اسكناسها هستند عكس او را براى جایگزین شدن انتخاب كرده اند. به علاوه، در  میان شخصیتهایى كه به همراه         “جین آستن”  براى چاپ عكس روى اسكناس پیشنهاد  شده بود  اسم  “املى دویسون”  را میبینیم. ” املى ”  یك فعال حقوق زنان و جزو جنبش ” سافرج” كه در سال ١۸٦٧ براى حق راى زنان  در انگلستان مبارزه میكرد بود. در آن زمان و در جواب به خواست  حق راى براى زنان،  پارلمان انگلستان معتقد بود كه دادن حق راى به زنان به معنى دخالت زنان در سیاست بوده و از نظر آنان این باعث ابتذال زندگى سیاسی و مختل شدن ثبات خانواده میشد.  “املى دویسون ” متعلق به جنبشى بود كه حق راى  زنان را به پارلمان انگلستان تحمیل كرد، جنبشى كه نه صرفا با لایحه و نامه بلكه با  به خیابان آمدن و اعتراض، خواست زنان را به پیش برد.

  طبعا  جین آستن نویسنده بسیار خوبى بود و در كتابهایش وضعیت فرومایه زنان و كالا به حساب آوردنشان را نشان داده است اما  كسى مانند  ” ایملى دویسون ” جزو جنبشى بود كه در انگلستان به خیابان آمد و معترضانه خواستار گرفتن حق زنان شد. اما در این نظام قرار نیست اعتراض و رادیكال بودن برجسته شود؛  به نظر میاید در جامعه سرمایدارى و حتى در مدرنترین كشورها، انتخاب و برجسته كردن زنى كه جایگاه تاریخى ویژه اى دارد بسیار حساب شده بوده و باید تحت موازین و منافع نظام  صورت بگیرد. هر چند احترام اشخاص یاد شده و اشخاص مطرح دیگر كه خدمتی به بشریت كرده اند با درج یا عدم عكسشان روی پول، كه خود نماد بی احترامی به بشر است تعیین نمی گردد.

دوم  آگوست ٢٠١٣

چاپ شدج در  نشريه ” آزادى زن”

http://issuu.com/fitneh/docs/zan_e_azad-_4-05082013

Advertisements

About shivamahbobi

Women's rights activist and spokesperson for ​ Campaign to Free Political Prisoners in Iran (CFPPI), former political prisoner ,TV producer and presenter

Posted on August 2, 2013, in فارسى, Women's Rights - زنان. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: